Samolot ultralekki Skyranger został zaprojektowany w 1991 roku przez Philippe Prevot i początkowo był produkowany we Francji. W 1998 roku produkcja została przeniesiona na Ukrainę, gdzie do dnia dzisiejszego firma Aeros wytwarza go na licencji francuskiej i oferuje do sprzedaży w zestawach do samodzielnego montażu (kit). Skyranger jest jednosilnikowym, dwuosobowym górnopłatem zastrzałowym w układzie klasycznym z podwoziem trójkołowym z kółkiem przednim. Niezwykła łatwość pilotażu w połączeniu z dużą statecznością i odpornością na trudne warunki terenowe sprawia, że samolot ten jest idealny dla początkujących pilotów, a sukcesy sportowe (jest jedynym samolotem ultralekkim, na jakim po raz piąty, w 2007 roku, sięgnięto po tytuł Mistrza Świata!) świadczą o jego bardzo dobrych własnościach aerodynamicznych, mogących zaspokoić wymagania bardzo wybrednych zawodników.
Budowa płatowca Skyranger ma konstrukcję szkieletową z rur duralowych. Pokrycie jest wykonane z materiału syntetycznego, jedynie podłoga i część przednia samolotu, osłaniająca silnik, została wykonana z kompozytu. Znakomitą widzialność zapewniają przezroczyste, pleksiglasowe drzwi i „sufit”. Dopuszcza się wykonywanie lotów z wymontowanymi drzwiami, co ułatwia np. filmowanie i wykonywanie zdjęć. Podwozie główne stanowi belka duralowa, zapewniająca odpowiednią amortyzację. Koła podwozia głównego zaopatrzone są w hamulce tarczowe. Amortyzację przedniego koła zapewniają gumowe przekładki. Wychylanie steru wysokości, steru kierunku, lotek i trymera uzyskuje się za pomocą cięgien z linek stalowych, dwustopniową zmianę położenia klap za pomocą popychaczy. Siedzenia pilota i pasażera, zaopatrzone w biodrowo-barkowe pasy bezpieczeństwa, znajdują się obok siebie. Pedały orczyka i dźwignia gazu są zdwojone, dzięki czemu samolot można pilotować również z pozycji pasażera. Zbiornik paliwa ma pojemność 60 dm³ i jest zamocowany za siedzeniami. Powyżej znajduje się bagażnik o pojemności 60 dm³. Zespół napędowyStandardowo do samolotu Skyranger montuje się silniki Rotax 582 i Rotax 912. Zakładane są śmigła trójłopatowe, drewniane lub kompozytowe, ze wzmacnianą krawędzią natarcia i skokiem zmiennym na ziemi.
Wyposażenie dodatkowe
Do Skyrangera można zamontować rakietowy system ratowniczy. Zimą warto stosować narty błyskawicznie zakładane na koła samolotu.
|