PolskiEnglish

 

newsy
Stratus P-17 próby w locie zakończone
21.03.2016.

Zakończyliśmy intensywne próby w locie skrzydła Stratus P-17. Testy były prowadzone na 3 różnych wózkach: Jazz 2000, Echo i Tanarg. Poniżej zdjęcia z prób na wózkach Echo i Tanarg.
Dziękujemy Kol. Ryszardowi Lewandowskiemu i Przemysławowi Jurkiewiczowi za udostępnienie sprzętu do testów.

Echo1

Echo2

Echo3

Tanarg1

Tanarg2

Tanarg3

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.8
10.02.2016.

Na bazie doświadczeń z użycia modelowego systemu spadochronowego w powietrzu, uruchomione zostały prace nad układem pełnowymiarowym, natomiast system modelowy posłużył do kontynuacji prac badawczych oraz modyfikacji i doskonalenia sposobu otwierania spadochronu. W ramach prac wykonany został układ małego, pomocniczego spadochronu, którego zadaniem jest wyhamowanie prędkości obrotowej wirnika. Badania skuteczności działania tego rozwiązania prowadzone były na stanowisku prób dynamicznych, w pierwszej fazie bez spadochronu głównego a następnie w warunkach poligonowych z wystrzeleniem spadochronu głównego. W tym przypadku proces otwarcia okazał się bardziej uporządkowany i przewidywalny. Wpływ wirnika na otwarcie spadochronu jest mniejszy i liny nośne nie ulegają skręceniu.

Foto.1.
Foto.1. Próba stanowiskowa hamowania wirnika za pomocą małego spadochronu.

Foto.2.
Foto.2. Otwarcie spadochronika hamującego wirnik, tuż przez wyzwoleniem spadochronu głównego.

Foto.3.
Foto.3. Wystrzelenie spadochronu głównego przy zmniejszonych obrotach wirnika.

Foto.4.
Foto.4. Otwarcie spadochronu przebiegło prawidłowo, próba zakończyła się wynikiem pozytywnym.
 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.7
10.02.2016.

Po zakończeniu, z pozytywnymi wynikami, badań naziemnych systemu otwierania spadochronu ratowniczego, został on zabudowany wraz z wirnikiem, na modelu badawczego wiatrakowca skalowanego. Następnie przeprowadzone zostały obloty i ostatecznie próby działania systemu w locie. Zakończyły się one sukcesem - spadochron otworzył się prawidłowo i wiatrakowiec bezpiecznie opadł na ziemię. Na bazie zgromadzonych doświadczeń możliwe będzie opracowanie systemu spadochronowego do konstrukcji pełnowymiarowych.

Foto.1.
Foto.1. Odpalenie systemu spadochronowego w locie.

Foto.2.
Foto.2. Proces otwierania spadochronu.

Foto.3.
Foto.3. Opadanie swobodne wiatrakowca.

Foto.4.
Foto. 4. Moment oddzielenia zasobnika od głowicy wirnika widziany z kamery pokładowej.

Foto.5.
Foto.5. Opadanie swobodne wiatrakowca, widok z kamery pokładowej.
 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.6
10.02.2016.

Foto06

 

Na lotnisku w Chrcynnem przeprowadzone zostały próby funkcjonalne bezpilotowego Demonstratora technologii. Wiatrakowiec w pełnej kompletacji przechodził próby zdalnego sterowania przy wykorzystaniu elektrycznych serwomechanizmów. Prowadzone były też próby układu sterowania oraz prerotacji wirnika. Następnie przeprowadzono liczne kołowania po lotnisku z różnymi prędkościami sprawdzając stateczność konstrukcji w ruchu oraz reakcję na działanie sterów. Testy wypadły pozytywnie i wiatrakowiec będzie mógł być skierowany do prób w locie.

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.5
10.02.2016.

Zespół Konsorcjanta naukowego na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, opracował nowy, całkowicie autorski system otwierania spadochronu ratunkowego, dedykowany do modelu skalowanego wiatrakowca, z wykorzystaniem małych silników rakietowych, zabudowanych w opracowanym i przebadanym wcześniej zasobniku spadochronu. Dzięki temu możliwe było wielokrotne powtarzanie prób otwarcia oraz doskonalenie systemu spadochronowego na stanowisku badań dynamicznych a także na modelu latającym, bez potrzeby zakupu każdorazowo, nowego systemu handlowego dla bezpilotowców. Rozwiązania konstrukcyjne były wszechstronnie przebadane, początkowo w warunkach poligonowych z wykorzystaniem stanowiska stacjonarnego oraz napędu wirnika w prerotacji (foto. 1,2,3) a po uzyskaniu pozytywnych rezultatów, w warunkach dynamicznych z opływem wirnika w ruchu postępowym (foto 3,4). Badania potwierdziły przydatność nowych rozwiązań do otwierania spadochronu a skuteczność systemu rakietowego zdecydowanie przekroczyła oczekiwania jego twórców.

Foto.1.
Foto.1. Moment odpalenia silników rakietowych zasobnika spadochronu.

Foto.2.
Foto.2. Oddzielenie zasobnika od głowicy wirnika.

Foto.3.
Foto.3. Zasobnik osiągnął ostatecznie wysokość kilkudziesięciu metrów, wielokrotnie przewyższając dystans niezbędny do otwarcia spadochronu.

Foto.4.
Foto.4. Przygotowanie stanowiska z wirnikiem do prób w ruchu.

Foto.5.
Foto.5. Otwarcie spadochronu w warunkach dynamicznych symulujących lot.
 

 
Stratus P-17 próby w locie
17.09.2015.

Trwają intensywne próby w locie Stratusa P-17 do uzyskania Świadectwa Spełnienia Wymagań Technicznych dla typu skrzydła do motolotni.

fot14

fot15

fot16

fot17 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.4
17.09.2015.

Na potrzeby prób w locie spadochronowego systemu ratunkowego powstał w projekcie „Demonstrator technologii” w wariancie UAV, posiadającym wyłącznie niezbędne podzespoły zapewniające funkcjonowanie jak typowy wiatrakowiec . Dzięki temu ta konstrukcja posiada masę startową poniżej 150 kg a tym samym, w myśl aktualnych regulacji prawnych, może zostać dopuszczona do lotu przez krajowy nadzór lotniczy, natomiast wszystkie bezpilotowce powyżej tej masy nadzorowane są w trakcie budowy przez EASA. Dzięki temu wiatrakowiec  będzie mógł być eksploatowany na krajowych lotniskach nie tylko w celach badawczych ale również promocyjnych. Konstrukcja została finalnie zmontowana i sprawdzona, przeprowadzono testy wyważenia oraz zespołu napędowego. Obecnie trwają prace nad systemem zdalnego sterowania. W najbliższym czasie przeprowadzone zostaną próby funkcjonalne na lotnisku, w tym prerotacje i kołowania a następnie oblot konstrukcji. Docelowo po wstępnych próbach w locie, potwierdzeniu prawidłowych charakterystyk pilotażowych, na wiatrakowcu zostanie zabudowana głowica z zasobnikiem spadochronowym który posłuży do testów systemu w locie.

foto9 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.3
25.07.2015.

Prace nad pełnowymiarowym „Demonstratorem technologii” powoli zbliżają się do końca. W ostatnich dniach wykonana została finalna kompletacja kadłuba, usterzenia oraz głowicy wirnika. Na tym etapie przeprowadzono pierwszy "hang-test". W przypadku wiatrakowców jest to jedna z najważniejszych prób, nie znanych w innych rodzajach konstrukcji. W trakcie testu, na podwieszonym wiatrakowcu, sprawdzane jest położenie głowicy wirnika względem środka ciężkości dla wycentrowania położenia organów sterowania tak, aby w całym zakresie możliwego w eksploatacji załadowania można było wysterować wiatrakowiec w kanale pochylania podłużnego do wykonywania w pełni bezpiecznego pilotażu. W praktyce ten test jest realizowany przez pomiary odpowiednich kątów na podwieszonym wiatrakowcu. Test potwierdził prawidłowy rozkład mas, który pozwala na możliwość łatwej zmiany położenia głowicy i utrzymania prawidłowych kątów dla wiatrakowca w jego ostatecznej kompletacji z dodatkowym wyposażeniem i aparaturą zdalnego sterowania.

Image

Image 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.2
25.07.2015.

W trakcie realizacji projektu „System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów” wytworzony będzie „Demonstrator technologii”, czyli pełnowymiarowy wiatrakowiec, na którym przeprowadzone zostaną próby funkcjonalne użycia spadochronowego systemu ratunkowego. Ze względów bezpieczeństwa będzie to konstrukcja bezpilotowa UAV o maksymalnej, dopuszczalnej krajowymi przepisami masie startowej 150 kg. Obecnie powstają kolejne podzespoły np. usterzenie oraz  głowica wirnika nośnego, która jest zasadniczym elementem wytrzymałościowym, odpowiedzialnym jednocześnie za sterowanie podłużne i poprzeczne oraz prerotację wirnika przez startem. Na potrzeby demonstratora przyjęto najprostsze możliwe rozwiązanie prerotacji, jakim jest napęd elektryczny zasilany z akumulatora pokładowego.

Image 

 
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.
25.07.2015.

Kolejny etap prac nad modelem wiatrakowca do prób w locie spadochronowego systemu ratowniczego został zakończony. Na modelu zabudowano nową kompozytową głowicę wirnika, która zawiera integralny zasobnik na spadochron ratunkowy. Po próbach naziemnych przeprowadzony został oblot modelu i cykl lotów próbnych, w których testowano zachowanie konstrukcji w locie. Konieczność prób wynika z odmiennych cech, jakie to rozwiązanie wprowadza do konstrukcji. Nowa głowica posiada inną sztywność niż wcześniejszy łącznik aluminiowy, co wpływa na wypadkowy kąt stożka łopat, od którego zależy poziom drgań 2-per-rev wirnika, które w każdym rozwiązaniu głowicy huśtawkowej przenoszą się na całą konstrukcję. Stanowi ona dodatkową, wysoko umieszczoną masę, która podnosi położenie środka ciężkości względem linii ciągu śmigła oraz dodatkową powierzchnię aerodynamiczną, wpływającą na opory wirnika i równowagę momentów działających na wiatrakowiec w locie. Przeprowadzono loty próbne z pustym zasobnikiem, a następnie z masą zastępczą odpowiadającą spadochronowi. Potwierdziły one mały wpływ modyfikacji wirnika na zachowanie konstrukcji w locie. Umożliwia to dalszą bezpieczną eksploatację modelu oraz przejście do prób z zabudowanym spadochronem.

Image

Image 

 
«« start « poprz. 1 2 3 4 5 6 nast. » koniec »»

Pozycje :: 11 - 20 z 55


start
newsy
motolotnie
SkyRanger
silniki
śmigła
kompozyty
o firmie
okazje nowe/używane
linki
- - - - - - -
kontakt
dojazd
szukaj
galeria
Polski feed RSS dla kompol.warszawa.pl

 
Joomla Design By Be Professional Networks gronowy widget