newsy
Nasza aktualna oferta na skrzydła do motolotni. |
05.11.2019. |
Dwie nowości! Długo oczekiwane konstrukcje zastrzałowe: - STRATUS P-15S – wersja zastrzałowa STRATUSA P-15, - STRATUS P-19 – całkowicie nowa konstrukcja dla pilotów lubiących szybkie latanie na długich trasach.
W zakładce motolotnie/do pobrania: - Świadectwa Spełnienia Wymagań Technicznych. - Aktualne wydania Deklaracji Projektu i Możliwości Technicznych (DDP). - Aktualne wydania Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej. Więcej informacji: Grzegorz Rycaj, konstruktor
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
, +48 600 717 696  Fot. 1. STRATUS P-15S, szybkie złożenie skrzydła na wózku.
 Fot. 2. STRATUS P-15S, powłoka główna Polyant PE10.
 Fot. 3. STRATUS P-15S, powłoka główna Polyant 271 CB.
 Fot. 4. STRATUS P-19, powłoka główna Polyant 205 SQ.
 Fot. 5. STRATUS P-19, szybkie złożenie skrzydła na wózku.
 Fot. 6. STRATUS P-19, powłoka główna Polyant PE10.
 Fot. 7. STRATUS P-19, powłoka główna Polyant PE10. |
|
25.03.2019. |
W zakładce motolotnie/do pobrania zamieściliśmy aktualne wydania: 1. Deklaracji Projektu i Możliwości Technicznych (DDP) skrzydła do motolotni Stratus P-17 – wydanie nr 02. Istotne zmiany: - dodano nowe materiały na powłokę skrzydła (str. 1/6); - maksymalną prędkość lotu poziomego zwiększono do 165 km/h (str. 4/6). 2. Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej skrzydła do motolotni Stratus P-17 – wydanie 3 Zm. 0. Istotne zmiany: - dodano nowe materiały na powłokę skrzydła (str. 1-2); - zmodyfikowano końcówkę krawędzi natarcia (mocowanie powłoki) – dodano możliwość blokowania kąta końcówki powłoki dla skuteczniejszej regulacji ewentualnej asymetrii lotu (str. 8-20 ÷ 8-23); - dodano rozdział 10. Procedury dopuszczenia do eksploatacji (zgodnie z aktualnie obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26.04.2018); - wprowadzono w punktach dotyczących czynności obsługowych skrzydła informacje, kto może wykonywać dane czynności (p. 8.3. Regulacja i trymowanie, str. 8-20 oraz p. 8.4.4. Plan wykonywania obowiązkowych czynności okresowych, str. 8-29). Grzegorz Rycaj |
|
Nasze propozycje na sezon 2019 |
10.01.2019. |
Skrzydła do motolotni:
A. STRATUS P-15 w dwóch wersjach: - STRATUS P-15 M7A, konstrukcja klasyczna masztowa, 240-450 kg, do 125 km/h - STRATUS P-15S, konstrukcja zastrzałowa, 270-472.5 kg, do 130 km/h - NOWOŚĆ!!
B. STRATUS P-17, konstrukcja klasyczna masztowa, 270-472.5 kg, do 160 km/h.
C. STRATUS P-19, konstrukcja zastrzałowa, 300-472.5 kg, do 185 km/h - NOWOŚĆ!!
Również kompletne motolotnie z ww skrzydłami, z wózkiem: JAZZ 2000 M582 (A, B), JAZZ 2000 M912 (A, B, C).
Więcej informacji: Grzegorz Rycaj, konstruktor
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
tel. +48 600 717 696
|
|
14.11.2018. |
ZASTRZAŁOWY STRATUS P-19
Miło nam poinformować, że sukcesem zakończył się pierwszy etap testów nowego skrzydła do motolotni – STRATUS P-19. Testy te obejmowały pełne, statyczne próby wytrzymałościowe: dla obciążeń dopuszczalnych -2g, +4g a następnie dla obciążeń niszczących -3g, +6g. Zostały przeprowadzone zgodnie z Wymaganiami Technicznymi dla Motolotni WT-M 2014, wydanie z dnia 23.05.2014 z późniejszymi zmianami.
Staranne przygotowanie prób i nasze doświadczenie pozwoliły na przeprowadzenie kolejno czterech prób statycznych bez jakichkolwiek problemów, każdej z nich za pierwszym razem. Po próbach dla obciążeń dopuszczalnych w konstrukcji skrzydła nie stwierdzono żadnych odkształceń czy deformacji – stan powłoki i konstrukcji szkieletu był identyczny jak przed próbami. W obydwu próbach dla obciążeń niszczących skrzydło nie uległo destrukcji po wymaganych 3 s. A w „najcięższej” próbie statycznej dla +6g skrzydło nie tylko nie uległo zniszczeniu, ale wytrzymało 91 s, dzięki czemu mogliśmy je spokojnie fotografować!
Takie efekty testów wytrzymałościowych pozwalają spokojnie myśleć o maksymalnej prędkości lotu dla tego skrzydła powyżej 180 km/h.
Przed nami drugi etap testów – próby w locie: regulacje, ustawienia, optymalizacja.
Więcej informacji: Grzegorz Rycaj, konstruktor
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
tel. +48 600 717 696 |
|
08.01.2018. |
Miło nam poinformować, że na sezon 2018 przygotowaliśmy 2 nowości:
1. Wersje rozwojowe skrzydła Stratus P-17: - z powłoką główną wykonaną z laminatów Polyanta: Carbon Sport CS15 (polyester black + carbon + technora black + mylar) lub Black X-Tech BX15 (technora black + aramid black + mylar), kolor laminatu czarny transparentny; - w wariancie z powłoką główną wykonaną z tkaniny Polyanta Square 245SQ - stabilizator powłoki górnej ("cross tape") również z laminatów Polyanta: GraphX GPL18 lub Carbon Sport CS15, kolor tkaniny 245SQ biały, kolor laminatu czarny transparentny.
2. Zmodernizowane skrzydło Stratus P-15 M7A: - krawędzie natarcia i dźwigary o konstrukcji, jak w skrzydle Stratus P-17; - ramiona sterownicy (profilowe), jak w skrzydle Stratus P-17; - nosek krawędzi natarcia z laminatu Polyanta PX10T lub PX15T, jak w skrzydle Stratus P-17; - system trymera elektrycznego pod kilem, jak w skrzydle Stratus P-17.
Ponadto, w obydwu skrzydłach, zostało wprowdzone rozwiązanie umożliwiające regulację kąta ustawienia końcówki skrzydła, bez konieczności zdejmowania skrzydła z wózka. Ułatwia to znacznie regulację skrzydła w przypadku występownia niesymetrii w locie jak również dostosowywanie prędkości neutralnej (z puszczoną sterownicą) do potrzeb użytkownika.
Aktualne ceny i schematy wyboru kolorów i rodzajów materiałów powłoki zawarte są w zakładce motolotnie/cennik/. Ceny Stratusa P-15 M7A oraz Stratusa P-17 z powłoką główną SQ245 nie uległy zmianie. Cena Stratusa P-17 z powłoką główną CS15 lub BX15 jest wyższa o 7.4% z racji znacznie wyższej ceny materiału i zmienionej technologii szycia.
Wkrótce zamieścimy szczgółowe opisy oraz uaktualnione wydania DDP i instrukcji użytkowania obydwu skrzydeł.
Więcej informacji: Grzegorz Rycaj - tel. 600717696, e-mail
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
|
|
Próby w locie wersji rozwojowch skrzydła Stratus P-17 |
21.07.2017. |
Rozpoczęliśmy próby w locie wersji rozwojowch skrzydła Stratus P-17: - z nowym materiałem powłoki górnej; jest to kompozyt Polyanta - Carbon Sport (mylar + polyester + aramid + węgiel). - z aktywnym węzłem podwieszenia. Poniżej fotki z pierwszych lotów wersji Carbon Sport.
Grzegorz Rycaj,
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
, +48600717696
|
|
13.10.2016. |
Miło nam poinformować, że proces certyfikacji skrzydła do motolotni STRATUS P-17 został zakończony. W dniu 10 października 2016 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał Świadectwo Spełnienia Wymagań Technicznych nr PHG.007.003 dla skrzydła motolotni typ: STRATUS P-17. W zakładce motolotnie/do pobrania zostały zamieszczone poniższe dokumenty: - Świadectwo Spełnienia Wymagań Technicznych nr PHG.007.003 skrzydła motolotni, typ: STRATUS P-17, - Deklaracja Projektu i Możliwości Technicznych - DDP Nr PHG.007.003, Wydanie Nr 01, - Instrukcja Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej, skrzydło do motolotni typ: STRATUS P-17.
W zakładce motolotnie/cennik zostały zamieszczone rysunki wariantów kolorystycznych skrzydła STRATUS P-17 (do wyboru).
Podstawowa charakterystyka skrzydła STRATUS P-17: 1. Opis konstrukcji. Konstrukcja klasyczna ze schowanym w podwójnej powłoce, pływającym dźwigarem. Szkielet z rur duraluminiowych z masztem i pełnym olinowaniem. Ramiona sterownicy oraz maszt wykonane z profili o przekroju kroplowym. Powłoka kształtowana za pomocą żeber z rurek duraluminiowych i wygładzana w części noskowej podwójna wkładką mylarową. Zabezpieczenie stateczności podłużnej za pomocą odciągów od masztu do krawędzi spływu powłoki (po 3 na stronę) oraz wahliwych podpórek na końcówkach skrzydła. 2. Podstawowe materiały. Szkielet główny - rury duraluminiowe ze stopów: 2017 i 2024, żebra powłoki ze stopów 2024 i 7075. Odciągi z liny stalowej ocynkowanej (wg norm lotniczych). Okucia i węzły - duraluminiowe i ze stali nierdzewnej. Powłoka: główna górna - Polyant 245 SQ HMT/MT z technologią UVI zwiększającą trwałość na działanie promieniowania UV, dolna - Polyant 170C, naszycie krawędzi natarcia, krawędź spływu i stabilizator górnej powłoki - Polyant PX10 sT. Naciąg powłoki górnej na żebrach - specjalne napinacze dźwigniowe. 3. Przeznaczenie. Do latania rekreacyjnego, turystycznego i sportowego oraz innych zastosowań. Do stosowania w motolotniach z załogą dwuosobową lub jednoosobową. Z zamontowanym układem podwójnego sterowania (UPS) do szkolenia pilotów. Dostosowane do użytkowania w motolotniach o maksymalnej masie startowej 472.5 kg z systemem ratowniczym lub 450 kg bez systemu ratowniczego. 4. Podstawowe dane techniczne i osiągi. - rozpiętość 9.83 m - powierzchnia nośna 14.4 m kw. - masa własna 56 kg - minimalna masa startowa motolotni ze skrzydłem STRATUS P-17 270 kg - maksymalna masa startowa motolotni ze skrzydłem STRATUS P-17 472.5 kg (z systemem ratowniczym); 450 kg (bez systemu ratowniczego) - prędkość nieprzekraczalna Vne 175 km/h - prędkość manewrowa 125 km/h - prędkość maksymalna lotu poziomego do 155 km/h * - prędkość przelotowa w zakresie regulacji trymera elektrycznego 85 - 130 km/h * * zakresy maksymalne, zależą od zastosowanego wózka i zespołu napędowego
Szczegółowe dane techniczne, ograniczenia, zasady zestawienia skrzydła z wózkiem, osiągi oraz zasady użytkowania w locie i eksploatacji zawarte są w Deklaracji Projektu i Możliwości Technicznych (DDP) oraz w Instrukcji Użytkowania w Locie i Obsługi Technicznej skrzydła.
Certyfikat
|
|
Trochę informacji technicznych o nowym skrzydle STRATUS P-17 |
13.04.2016. |
Rozpiętość | 9.83 m | Powierzchnia nośna | 14.4 m 2 | Wydłużenie skrzydła | 6.71 | Kąt wierzchołkowy | 120º | Podwójna powierzchnia | 93 % | Ilość profili (powierzchnia górna / dolna) | 27 / 18 | Masa własna (± 1 kg) | 56 kg | Maksymalna dopuszczalna masa startowa motolotni (bez systemu ratowniczego) ze skrzydłem STRATUS P-17 | 450 kg | Maksymalna dopuszczalna masa startowa motolotni (tylko z systemem ratowniczym) ze skrzydłem STRATUS P-17 | 472.5 kg | Powłoka górna | Polyant 245 SQ HMT/MT (z technologią UVi zwiększającą odporność na degradację UV) | Naszycie krawędzi natarcia, stabilizator powłoki górnej (pas od końca kila do końcówki), krawędź spływu, | Polyant PX10 sT | Powłoka dolna | Polyant 170C | Krawędzie natarcia | EN AW 2024 | Profile | EN AW 7075 / 2024 | Naciąg powłoki na profilach | Napinacze dźwigniowe | Prędkość nieprzekraczalna, Vne [km/h] | 175 | Prędkość manewrowa [km/h] | 125 | Prędkość przeciągnięcia, 472.5 kg ±2 [km/h] | 63* | Prędkość przeciągnięcia, 270 kg ±2 [km/h] | 51* | Prędkość maksymalna lotu poziomego ±3 [km/h] | 155* | Prędkość przelotowa w zakresie regulacji trymera (podwieszenia) [km/h] | 80 ÷ 130* | *Osiągi uzyskane w trakcie prób w locie na wózkach: JAZZ 2000 M912 (80 KM), ECHO 582 (64 KM), TANARG 912 ES (100 KM). W przypadku innych wózków z innymi zespołami napędowymi mogą się różnić od powyższych. | Skrzydło Stratus P-17 jest dostosowane do przestawiania podwieszenia za pomocą trymera elektrycznego. Na fot. 1 pokazano szczegóły rozwiązania. Trymer jest mocowany pod kilem, nie ukośnie, jak w dotychczas produkowanych skrzydłach Stratus P-2S, P-2L, P-15. Wymaga to zastosowania nowego węzła podwieszenia (zmieniony kształt płyt). Dotychczas stosowane węzły podwieszenia na rurę kilową Ø55 oczywiście będą pasować, ale bez możliwości wykorzystania trymera elektrycznego. Rys. 2 pokazuje możliwości wyboru wariantów kolorystycznych powłoki skrzydła. Z racji zastosowanych materiałów na powłokę górną, możliwe jest wykonanie z kolorowych materiałów wyłącznie powłoki dolnej. Kontakt: Grzegorz Rycaj
Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
tel. +48 600 717 696
|
|
Stratus P-17 próby w locie zakończone |
21.03.2016. |
Zakończyliśmy intensywne próby w locie skrzydła Stratus P-17. Testy były prowadzone na 3 różnych wózkach: Jazz 2000, Echo i Tanarg. Poniżej zdjęcia z prób na wózkach Echo i Tanarg. Dziękujemy Kol. Ryszardowi Lewandowskiemu i Przemysławowi Jurkiewiczowi za udostępnienie sprzętu do testów.
|
|
Projekt "System bezpieczeństwa lekkich wiropłatów" - cd.8 |
10.02.2016. |
Na bazie doświadczeń z użycia modelowego systemu spadochronowego w powietrzu, uruchomione zostały prace nad układem pełnowymiarowym, natomiast system modelowy posłużył do kontynuacji prac badawczych oraz modyfikacji i doskonalenia sposobu otwierania spadochronu. W ramach prac wykonany został układ małego, pomocniczego spadochronu, którego zadaniem jest wyhamowanie prędkości obrotowej wirnika. Badania skuteczności działania tego rozwiązania prowadzone były na stanowisku prób dynamicznych, w pierwszej fazie bez spadochronu głównego a następnie w warunkach poligonowych z wystrzeleniem spadochronu głównego. W tym przypadku proces otwarcia okazał się bardziej uporządkowany i przewidywalny. Wpływ wirnika na otwarcie spadochronu jest mniejszy i liny nośne nie ulegają skręceniu.  Foto.1. Próba stanowiskowa hamowania wirnika za pomocą małego spadochronu.  Foto.2. Otwarcie spadochronika hamującego wirnik, tuż przez wyzwoleniem spadochronu głównego.  Foto.3. Wystrzelenie spadochronu głównego przy zmniejszonych obrotach wirnika.  Foto.4. Otwarcie spadochronu przebiegło prawidłowo, próba zakończyła się wynikiem pozytywnym. |
|
| «« start « poprz. 1 2 3 4 5 6 nast. » koniec »»
| Pozycje :: 1 - 10 z 53 |
|
|
|
|